Wbrew temu, co mogłoby się wydawać osobom nieobeznanym z tematem, grafika reklamowa nie polega jedynie na graficznym przedstawieniu reklamowanego produktu w otoczeniu wzbudzającym dobre skojarzenia. Aby grafika reklamowa posiadała prawdziwą wartość i spełniała stawiane przed nią wymagania, musi być tworzona zgodnie z zasadami obowiązującymi w sztuce i w marketingu.
Grafika reklamowa to użyteczność i estetyka
Wiele z zasad kompozycji obowiązujących przy tworzeniu grafik reklamowych stosowanych jest przez projektantów zupełnie nieświadomie, można powiedzieć – intuicyjnie. Jest to zasługa wyczucia cechującego wszystkich artystów i osoby uzdolnione graficznie.
Najważniejszą zasadą grafiki reklamowej – http://grafika.wse.krakow.pl/ jest konieczność zadbania o umiejętne połączenie użyteczności z walorami estetycznymi. Aby móc tego dokonać, należy przestrzegać pewnych graficznych praw, które są niczym algorytmy wprowadzone w pamięć aparatów cyfrowych. Dzięki nim, bez względu na to, jaką grafikę chcemy stworzyć, będzie prezentowała się w sposób odpowiedni. Pierwszym z praw, które pozwala zawsze osiągnąć efekt zgodny z zasadami sztuki i estetyki, jest tzw. Zasada Złotej Proporcji.
Matematyczne proporcje dzięki Zasadzie Złotej Proporcji
Zasada Złotej Proporcji bardzo często jest mylona z Zasadą Podziału Na Trzy. Stosowanie jej pozwala tworzyć proporcje kompozycji w taki sposób, aby grafika była jak najbardziej atrakcyjna dla odbiorcy. Proporcje te nie są współczesnym wynalazkiem – stosowano je w architekturze i dziełach sztuki inżynierskiej od wielu wieków. Co więcej, są one ściśle powiązane z proporcjami, które uważane są za idealne do tworzenia wizerunku człowieka (zarówno w przypadku odwzorowywania cech twarzy, jak i budowy ciała).
Największe znaczenie w Zasadzie Złotej Proporcji pełni stosunek pomiędzy elementami każdego przedstawionego na grafice kształtu. Grafika reklamowa, aby była pozytywnie odbierana, powinna składać się z kształtów, których proporcje pomiędzy wysokością a szerokością są jak najbardziej zbliżone do wartości 0.618.
Siatka podziału kompozycji zgodnie z Regułą Trójpodziału
Reguła Trójpodziału, czyli Zasada Podziału Na Trzy, jest regułą, której przestrzeganie pozwala zadbać o to, by grafika reklamowa jak najlepiej odpowiadała walorom wzrokowym odbiorców. Zasada Podziału Na Trzy od lat stosowana jest przez profesjonalnych fotografów, dzięki czemu mogą w łatwy sposób tworzyć bardzo ciekawe pod względem wizualnym kompozycje. W przypadku grafiki reklamowej, Reguła Trójpodziału nakazuje wprowadzenie podziału projektu na trzy części, zarówno w pionie, jak i w poziomie, dzięki czemu otrzymujemy rodzaj siatki nałożonej na plan grafiki. Ponieważ wiemy, że odbiorcy skupiają wzrok przede wszystkim na tych miejscach, w których przecinają się linie siatki, możemy tam właśnie umieścić najważniejsze informacje.