Prowadzenie sklepu internetowego to doskonała alternatywa dla tradycyjnej formy sprzedaży towarów lub usług. Zakupy w sieci są zazwyczaj tańsze, szybsze do zrealizowania oraz o wiele wygodniejsze dla konsumenta. Obecnie sklep internetowy może prowadzić praktycznie każdy, jednak duża część z tych osób do końca nie wie, jak robić to prawidłowo. Pierwsze przeszkody w prowadzeniu e-biznesu są zazwyczaj związane z nieodpowiednim zabezpieczeniem systemu, na którym oparty jest sklep internetowy lub platforma e-commerce. W dobrze zarządzanym sklepie online bezpieczeństwo transakcji jest sprawą priorytetową.
(Nie)bezpieczny e-biznes?
Jak pokazują badania przeprowadzone przez Gemius dla e-Commerce Polska w 2016 roku, nadal stosunkowo duża grupa osób (24 proc.) obawia się o bezpieczeństwo zakupów dokonywanych drogą elektroniczną i wymaga poprawy rozwiązań w tym zakresie. Dlatego też odpowiednie systemy e-commerce pomagają zoptymalizować oraz zabezpieczyć wszelkie transakcje przeprowadzane w sklepie internetowym oraz dane klientów dokonujących zakupów.
Spersonalizowane systemy e-commerce
Poszczególne systemy e-commerce powinny być indywidualnie przystosowane do konkretnej branży produktowo-usługowej oraz oczekiwań zarówno sprzedawcy, jak i kupującego. Każdy z systemów musi być przede wszystkim prosty i intuicyjny w obsłudze, a także posiadać modułową budowę, która umożliwia łatwe i szybkie poszerzanie funkcjonalności e-sklepów w zależności od potrzeb odbiorcy.
Bezpieczeństwo danych osobowych klientów sprawą priorytetową
Każdy przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy powinien przede wszystkim zwrócić uwagę na ochronę danych osobowych swoich klientów. Najważniejszą rzeczą jest właściwe zabezpieczenie serwera, na którym gromadzone będą dane osobowe klientów e-sklepu, przed dostępem do takich informacji osób nieupoważnionych. Wszelkie dane i informacje znajdujące się na stronach WWW, platformach czy też w e-sklepach, które nie zostały wyposażone w zaawansowane szyfrowane połączenia, podlegają wielokrotnemu przetworzeniu na wielu innych serwerach oraz urządzeniach zanim trafią do właściwego miejsca docelowego. W trakcie trwania tego procesu istnieje ryzyko wycieku tych informacji na zewnątrz i wykorzystania ich przez osoby trzecie w niezgodnym z prawem celu.
Szyfrowanie SSL
Duża część e-sklepów nie jest wyposażona w specjalne certyfikaty SSL, które pozwalają konsumentom na swobodne i bezpieczne dokonywanie transakcji płatności w internecie za pomocą karty kredytowej. Szyfrowanie SSL umożliwia zabezpieczenie kodów CVS oraz danych kart kredytowych klientów sklepu internetowego przed ich wykradzeniem. O tym, czy dany sklep jest wyposażony w szyfrowanie SSL można się przekonać w chwili finalizowania transakcji zakupu. Wówczas adres strony internetowej zmienia się z „http” na „https”, a obok adresu wyświetlona zostaje ikonka kłódki. Taki zapis oznacza, że strona e-sklepu jest chroniona.
Wielu przedsiębiorców prowadzących działalność w internecie gromadzi poufne informacje na własną rękę. W takim wypadku ich obowiązkiem jest właściwe zabezpieczenie serwerów oraz dostępu do danych tam zgromadzonych przed osobami do tego nieupoważnionymi.