Programy lojalnościowe i motywacyjne z biegiem czasu cieszą się coraz większą popularnością. Warto zdawać sobie sprawę, że niniejsze programy to nie tylko różnorodne promocje oparte na kartach czy mobilnych aplikacjach, które budują przywiązanie na linii firma – konsument. W obecnych czasach programy lojalnościowe i motywacyjne postrzegane w kontekście nagradzania i zwiększania efektywności klientów oraz pracowników, to swoisty „kod genetyczny” każdej nowoczesnej, zorientowanej na wzrost wyników sprzedaży firmy. Czym jednak różnią się od siebie dwa opisywane programy i w jakich sytuacjach warto wesprzeć nimi działania marketingowe swojego przedsiębiorstwa? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć na łamach dzisiejszego wpisu.
Poznaj lepiej programy lojalnościowe
Programy lojalnościowe są działaniami z tzw. obszaru B2C – „business to customer”. Ich uczestnikami są nabywcy ostateczni zarówno jeżeli chodzi o handel tradycyjny, jak i e-commerce. Jest to niezwykle skuteczne narzędzie, które przywiązuje klientów do danej marki. Ogólna zasada działania różnorodnych programów lojalnościowych jest do siebie mocno zbliżona. Klient po zgromadzeniu określonej ilości punktów, przyznawanych w zamian za zakup towaru czy usług, otrzymuje możliwość odebrania swojego profitu, czyli np. nagrody rzeczowej, darmowej usługi czy atrakcyjnej zniżki na kolejne zakupy.
Budowanie tzw. lojalności konsumenckiej to główna, lecz nie jedyna zaleta programów lojalnościowych. Warto zauważyć, że podczas każdych zakupów czy korzystania z usług, wymagana jest identyfikacja danej osoby. Takie działania pozwalają firmom poznać swoich klientów, ich potrzeby oraz zachowania konsumenckie, a tym samym lepiej dostosowywać się do oczekiwań rynku. Zazwyczaj także klienci, którzy przystępują do programu lojalnościowego, wyrażają zgodę na komunikację marketingową, dzięki czemu przedsiębiorstwa zyskują kolejny kanał reklamowy, skierowany wprost do potencjalnych zainteresowanych kolejnymi nowościami i ofertami.
Charakterystyka programów motywacyjnych
Programy motywacyjne są działaniami z zakresu B2B, czyli „business to business”, tak więc ich uczestnikami są m.in.: dystrybutorzy, przedstawiciele handlowi czy ekspedienci, słowem – pracownicy danej firmy. Ogólnie rzecz ujmując, programy motywacyjne polegają na ustalaniu celów sprzedażowych, do których zalicza się np. wzbogacenie firmy o nowe punkty sprzedaży, zwiększenie sprzedaży danego produktu/usługi czy wypracowanie nowych standardów ekspozycji. W momencie osiągnięcia ustalonych celów, uczestnicy programów motywacyjnych zostają nagrodzeni za efektywną pracę na rzecz ich realizacji.
Niewątpliwą zaletą wdrożenia programów motywacyjnych w firmie, jest wzrost sprzedaży bez konieczności zatrudniania wielu specjalistów w tej dziedzinie. Zauważalną korzyścią jest również oszczędność czasu, a także możliwość uzyskania wartościowej informacji zwrotnej, dotyczącej samego towaru/usługi oraz zachowań konsumenckich.
Wdrożenie oraz obsługa programów lojalnościowych i motywacyjnych
Cały proces konstruowania, wdrażania oraz obsługi programów lojalnościowych i motywacyjnych jest ściśle ze sobą powiązany, dlatego dla przedsiębiorców, którzy nie mają doświadczenia w tego typu działaniach jest sporym wyzwaniem i wiąże się z dodatkowym nakładem czasu, pracy, pieniędzy, a także powiększeniem zasobów kadrowych. Stąd najlepiej skorzystać z usług profesjonalnej firmy zewnętrznej, która od podstaw zajmie się planowaniem, tworzeniem i realizacją programów lojalnościowych dla klientów czy programów motywacyjnych.
Jeżeli niniejszy artykuł wzbudził w Państwach chęć zainwestowania w rozwiązania typu programy lojalnościowe czy programy motywacyjne, zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej, na której odnajdą Państwo szczegółowe informacje o tego typu rozwiązaniach, a w razie jakichkolwiek pytań, czy wątpliwości nasi specjaliści służą pomocą.