Programy wsparcia sprzedaży to jeden z lepszych sposobów zapewnienia sobie odpowiedniej liczby oddanych klientów. Jednak mimo iż w ostatnich latach bardzo wiele placówek i sieci handlowych zdecydowało się na własne programy wsparcia sprzedaży, zainteresowanie nimi wśród konsumentów zaczęło spadać. Dlaczego?
Programy wsparcia sprzedaży niespełniające oczekiwań
Programy wsparcia sprzedaży stanowią doskonały przykład na to, że ilość nie idzie w parze z jakością. Ich ogromna popularność spowodowana została (potwierdzonym konkretnymi przykładami) przekonaniem o ich skuteczności. Sprawiło to, że w pewnym momencie programy wsparcia sprzedaży zaczęły powstawać, jak przysłowiowe grzyby po deszczu. Niestety, nie zawsze były to programy odpowiednio przemyślane, stworzone i poprowadzone. W efekcie instytucje zajmujące się badaniem efektywności programów wsparcia sprzedaży zaczęły odnotowywać spadki zainteresowania wśród konsumentów tego typu rozwiązaniami. W najgorszym momencie spadek ten rok do roku sięgał nawet 4% – z ilości uczestników na poziomie 51% ogółu konsumentów, programy wparcia sprzedaży spadły do poziomu 47%.
Spadek o cztery punkty procentowe pozornie może wydawać się niewielki i w stosunku do 47% aktywnych ciągle uczestników mało znaczący, jednak już sama tendencja powinna zaniepokoić cały sektor handlowo-usługowy. Tych kilkadziesiąt tysięcy konsumentów, którzy w przeciągu jednego roku postanowili zrezygnować z omawianych programów, to sygnał, że z jakichś względów przestały być dla nich atrakcyjne. Ewentualne utrzymanie spadkowej tendencji może pozbawić tysiące placówek i sieci handlowych bardzo ważnego narzędzia walki o lojalnego klienta, co z kolei przełoży się na wymierne straty finansowe. Jak temu zapobiec?
Właściwe „opakowanie” programu wsparcia sprzedaży
Specjaliści zajmujący się obsługą programów wsparcia sprzedaży już jakiś czas temu zauważyli, że wzrost świadomości konsumentów przekłada się również na wzrost wymagań wobec wszelkich narzędzi mających wpłynąć na ich decyzje zakupowe. Programy wsparcia sprzedaży są tego doskonałym przykładem. Po początkowych zachłyśnięciu się nowym rozwiązaniem i pod wpływem dużej liczby ofert wysuwanych przez kolejne placówki i sieci handlowe, konsumenci zaczęli oczekiwać od sprzedawców czegoś więcej, niż prostych programów, loterii i konkursów, bazujących na wielokrotnie używanych schematach. Obecnie liczy się nie tylko sama oferta, ale i sposób jej przedstawienia. Dlatego firmy decydujące się na wprowadzenie programu wsparcia sprzedaży muszą przyłożyć dużą staranności do jego oprawy graficznej i informacyjnej, gdyż tylko w ten sposób uda się przedstawić go, jako coś naprawdę atrakcyjnego.