O sile i znaczeniu content marketingu mówi się już od kilku lat. Content marketing – zgodnie z przewidywaniami specjalistów – miał zdominować i całkowicie odmienić sposób prowadzenia działań e-marketingowych. Czy przewidywania te doczekały się spełnienia?
Czym jest content marketing?
Wyciągając esencję z wielu lepiej lub gorzej opracowanych definicji, można pokusić się o stwierdzenie, iż sam content to inaczej wszelka forma treści, natomiast content marketing to zarządzanie ową treścią w sposób umożliwiający realizację celów marketingowych. Brzmi bardzo prosto, jednak w rzeczywistości content marketing sprawia ogromne trudności większości polskich marek, a także bardzo wielu e-marketerom. Dlaczego?
Świat marketingu, zwłaszcza ten powstający na styku marka-marketer, to świat oparty na cyfrach, liczbach, konkretnych wartościach i wykresach. Wiele lat dominacji czysto pozycjonerskiego podejścia do e-marketingu przyzwyczaiło klientów agencji marketingowych (a także większość samych marketerów), do oceniania skuteczności działań na podstawie łatwo policzalnych efektów. Co więcej, efekty te były osiągane przy użyciu stosunkowo małych (względem content marketingu) nakładów sił. W przypadku content marketingu wszystko przedstawia się zupełnie inaczej.
Problemy z content marketingiem
Efekty działań content marketingowych, choć wielokrotnie silniejsze i o niezwykłej wprost trwałości, nie są tak łatwo mierzalne, jak działania SEO. W tym przypadku ocena efektywności polega przede wszystkim na ciągłej obserwacji reakcji odbiorców i wyciąganiu wniosków ze statystyk, które dodatkowo nie pokazują niczego wprost. Oczekującym konkretów klientom nierzadko nie sposób pokazać efekty prowadzonego dla nich content marketingu w liczbach czy wykresach. Często na pierwsze takie wiarygodne podsumowania należy poczekać co najmniej kilka miesięcy.
Problem dla wielu marek i reprezentujących je agencji stanowi również to, iż działania content marketingowe są działaniami niezwykle praco- i czasochłonnymi, co przekłada się bezpośrednio na ich cenę. Nie każdy chce lub może przeznaczyć na e-marketing odpowiednio dużych środków. A środki te są niezbędne, gdyż – jak wskazują badania – minimalny miesięczny koszt działań content marketingowych, które są w stanie przynieść zauważalne efekty w czasie krótszym niż 12 miesięcy, to 2 tys. zł. Oczywiście, wraz ze wzrostem nakładów, wzrasta też zadowolenie płynące z tychże działań. 10 tys. zł miesięcznie to, według przedsiębiorców, suma, która zapewnia w miarę szybkie i dobrze widoczne efekty działań content marketingowych.
W czym tkwi siła content marketingu?
Działania content marketingowe to inwestycja długoterminowa, przynosząca ogromne korzyści przez bardzo długi czas. Ich wpływ na odbiorców jest ogromny i choć na efekty nieraz trzeba poczekać nawet kilkanaście miesięcy, potrafią zapewnić danej marce co najmniej kilka lat sukcesu na rynku. Jeśli dodatkowo działania te są kontynuowane i prowadzone regularnie (oraz umiejętnie), potrafią wywindować nikomu nieznaną wcześniej markę na pozycję lidera w swojej branży.